Àngel Guimerà Fundació Fortuny Reus

Concert de Sant Jordi al Teatre Fortuny per recordar a Àngel Guimerà i Joan Salvat-Papasseit

26 d'abril

El Teatre Fortuny de Reus acollirà, el 26 d’abril de 2024 a les 20.30h, el concert ‘Prop del mar’, a càrrec de l’Orquesta Camerata XXI i el Cor Canta, per commemorar els 100 anys de la mort dels dos grans noms de la literatura catalana, Àngel Guimerà i Joan Salvat-Papasseit. El mateix concert se celebrarà el dia abans al Palau de la Música Catalana de Barcelona.

El 2024 es commemora el 100 aniversari de la mort de dos gran noms de la literatura catalana: Àngel Guimerà i Joan Salvat-Papasseit. Des de l’Associació Joan Manén, entitat dedicada a la recuperació del patrimoni musical català des de 2010, i el Cor Canta s’impulsa aquest concert simfònico-coral commemoratiu a diversos equipaments culturals de referència arreu del territori català, entorn la data de Sant Jordi. Aquest concert arriba a Reus de la mà de la Fundació Teatre Fortuny amb la voluntat de commemorar el 100 aniversari d’aquests grans autors de la nostra literatura a través d’obres musicals importants que compositors catalans rellevants del passat i del present han escrit basant-se en poemes o textos de Guimerà i Papasseit. L’agermanament entre literatura i música ha estat constant en la història de la nostra música i cal que des de les entitats culturals es promogui anualment algun tipus d’acte que permeti descobrir i posar en valor aquesta simbiosi artística que ha permès la creació d’obres importants que el públic desconeix.

El concert s’iniciarà amb l’Obertura Terra Baixa de Francesc Pujol, una obra que va ser estrenada amb èxit el 1930 per l’Orquestra Pau Casals dirigida pel mateix compositor; la partitura encara no ha estat editada i el manuscrit es troba al Centre de Documentació de l’Orfeó Català. L’obra, que conté temes populars catalans com “El testament d’Amèlia”, és un quadre musical que condensa el drama, el dolor i la passió de l’obra de Guimerà. La primera part es clourà amb el Concert per a violoncel i orquestra de Joan Manén, una obra escrita per al gran violoncel·lista Pau Casals i que finalment fou estrenada per l’excel·lent Gaspar Cassadó l’any 1947 a Roma. Des d’aleshores només s’ha pogut escoltar en una sola ocasió en concert.

La segona part s’iniciarà amb una àmplia selecció de l’òpera Tytaina d’Enric Morera, obra amb llibret d’Àngel Guimerà que va ser estrenada al Gran Teatre del Liceu el 1907. Morera va treballar colze a colze durant anys amb Guimerà, per a la consolidació d’un teatre líric genuïnament català; tots dos van arribar a crear fins a sis obres líriques entre elles Tytaina.

Continuarà el concert amb una de les obres catalanes de referència, el cicle “La rosa als llavis” per a veu i orquestra d’Eduard Toldrà, basada en sis poemes de Joan Salvat Papasseit. El cicle va ser compost el 1936 i degut a l’esclat de la Guerra Civil no va poder veure’s estrenada fins el 1947 per la seva dedicatària, la gran soprano Conxita Badia.

Tancarà el concert una obra de nova creació, composta el 2019 en homenatge a Salvat Papasseit: Camí de sol de Gerard López Boada. L’obra va ser guanyadora del Premi de composició “El cor canta” i va ser interpretada en diverses ocasions durant aquell any. L’obra està basada en dos poemes dels poemaris “L’irradiador del port i les gavines” i “L’ossa menor”.

El concert tindrà una durada de 110 minuts, amb una pausa de 15 minuts, i estarà dirigit per Néstor Bayona, amb Guillermo Pastrana al violoncel, Serena Sáenz com a soprano i Roger Padullés com a tenor.

Els preus de les entrades seran de 20, 15 i 12 euros.

Plaça Prim, nº 4 Planta 2
43201 Reus (Tarragona)